جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
خانه / مقالات / چگونه فرزندانمان را به انجام فعالیتهای بدنی تشویق کنیم

چگونه فرزندانمان را به انجام فعالیتهای بدنی تشویق کنیم

مترجم: امین معمری

آیا می دانید که:

•از هر سه کودک فقط یک نفر از لحاظ بدنی فعالیت مناسب روزانه دارد.

•کمتر از پنجاه درصد زمانی که صرف تمرینات ورزشی ، بازیها ، و کلاس های تربیت بدنی میشود را از نقطه نظر میزان مناسب تحرک می توان به عنوان فعالیت بدنی به حساب آورد.

•کودکان و نوجوانان به طور متوسط بیشتر از هفت ساعت از زمان خود در طی شبانه روز را صرف دیدن تلویزیون ، کار با کامپیوتر ، بازی با تلفن همراه و مسائلی از این قبیل می کنند.

•حدودا از هر سه کودک یک نفر اضافه وزن دارد و احتمال می رود هفتاد درصد این افراد، در آینده تبدیل به انسان های بالغ دارای اضافه وزن شوند.

•خانواده ها می توانند نقش کلیدی در کمک کردن به فرزندشان برای داشتن فعالیت فیزیکی بیشتر ایفا کنند.

۱۱ روش برای تشویق فرزندتان به انجام فعالیت های بدنی .

۱- با پزشک و یا مشاور مشورت کنید: مشاوران می تواند به فرزندانتان در فهمیدن اهمیت فعالیت های بدنی کمک کنند . پزشک یا مشاور بهترین ورزش را با توجه به خصوصیات آنها به شما پیشنهاد خواهد داد.

۲- یک فعالیت مفرح خانوادگی پیدا کنید: به فرزندتان در پیدا کردن یک ورزش که از انجام آن لذت ببرد کمک کنید. علاقه مندی و لذت بردن از انجام فعالیت ورزشی ، باعث می شود که فرزندتان به همراه خانواده درگیر آن شود و این بهترین راه برای سپری کردن زمان با یکدیگر است.

۳- خصوصیات و شرایط سنی فرزندتان در انتخاب فعالیت اهمیت دارد : برای مثال برای کودک ۷ یا ۸ ساله ورزش هایی نظیر وزنه برداری و دویدن های طولانی مدت مناسب نیست، اما فوتبال ، دوچرخه سواری ، شنا و ورزش هایی از این قبیل همگی فعالیتهای مناسبی هستند.

۴- برنامه ریزی : مطمئن شوید که فرزند شما یک مکان مناسب برای انجام دادن تمرینات ورزشی و همچنین یک زمان مناسب برای استراحت دارد.

۵- ایمن سازی محیط ورزشی : مطمئن شوید که لوازم ورزشی ، لباس ها و محیطی که فرزندتان در آن ورزش می کند کاملا ایمن باشد و به خاطر داشته باشید که سلامت او همیشه در اولویت است .

۶- تهیه کردن اسباب بازی هایی که فرزندتان را به فعالیت وادار کند: کودکان نیاز به دسترسی ساده به توپ، طناب بازی و اسباب بازی هایی دارند که به واسطه بازی کردن با آنها مجبور به  فعالیت بدنی شوند.

۷- یک الگوی مناسب باشید: کودکانی که مرتبا لذت بردن والدینشان از ورزش کردن و انجام فعالیت های بدنی را می بینند آنان را الگو خود قرار داده و تلاش می کنند که شبیه آنان باشند.

۸- با کودکان خود بازی کنید: به آنان در یاد گرفتن ورزش جدید کمک کنید و تلاش کنید برای آنها هم بازیهای مناسبی باشید.

۹- تلویزیون را خاموش کنید: برای دیدن تلویزیون و استفاده از کامپیوتر محدودیت بگذارید. پیشنهاد می شود در کل بیشتر از یک الی دو ساعت در روز از صفحات نمایش نظیر تلویزیون ، رایانه و بازی های رایانه ای و غیره استفاده نشود و از زمانهای آزاد برای فعالیت های بیشتر بدنی استفاده شود.

۱۰- برای تمرینات زمان بندی کنید: برنامه روزانه برخی از کودکان بیش از حد با فعالیت هایی نظیر انجام تکالیف و درس های موسیقی و مسائلی از این قبیل پر شده و آنها زمان دیگری برای انجام تمرینات ورزشی ندارند.

۱۱- زیاده روی نکنید: به خاطر داشته باشید که تمرینات و فعالیت های بدنی نباید آسیب زا باشند و کودک باید فرا بگیرد که به صدای بدن خود گوش دهد و در صورتی که احساس کرد بدن او تحت فشار بیش از حد است باید فعالیت را کم کند. زیاده روی کردن در انجام هر فعالیت بدنی ممکن است به سلامت جسمانی کودکان آسیب برساند.

به خاطر داشته باشید

فعالیت بدنی به همراه رژیم متعادل غذایی، می تواند یک بستر مناسب برای زندگی سلام و پویا ایجاد کند. این امر برای کودکان به خصوص افراد دارای اضافه وزن بسیار حائز اهمیت است. یکی از مهمترین کارهای والدین ، آشنا کردن کودکان با سبک زندگی سالم و تشویق کردن آنها به انجام این عادت هاست. هیچ وقت برای شروع دیر نیست. پیشنهاد می شود برای گام اول از یک پزشک یا مشاور متخصص در این باره مشورت بگیرید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *