جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
خانه / اخبار / کارنامه گزینه‌های سرشناس سرمربیگری تیم ملی والیبال

کارنامه گزینه‌های سرشناس سرمربیگری تیم ملی والیبال

از یک مربی پرافتخار تا گزینه‌ای بدون سابقه ملی/ آلکنو، فروردین می‌آید؟

در بین گزینه‌های هدایت تیم ملی والیبال ایران، هم مربی پرافتخار قرار دارد و هم گزینه‌ای که سابقه حضور در تیم‌های ملی را ندارد.

به گزارش مشرق، کمیته فنی انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال در نخستین نشست خود که روز شنبه ۱۵ شهریورماه برگزار شد، مصوب کرد که از مربی طراز اول جهان برای هدایت تیم ایران در لیگ ملت‌های ۲۰۲۱ و بازی‌های المپیک توکیو استفاده شود.

در دومین نشست این کمیته که چهارشنبه ۱۹ شهریور برگزار شد، رزومه‌ای از مربیان مطرح جهان (۱۵ نفر) که امکان همکاری با تیم ملی والیبال ایران و نظر موافق اعضای کمیته فنی برای هدایت تیم کشورمان را نیز داشتند، ارائه شد و سپس اعضای شرکت کننده نظرات خود را درباره مربیان مطرح شده بیان کردند و هر عضو کمیته فنی سه تا چهار مربی را به عنوان اولویت انتخاب خود معرفی کرد.

در جمع‌بندی نهایی، پنج سرمربی به عنوان گزینه‌های اولیه برای بررسی بیشتر انتخاب شدند، اما کمیته فنی مصوب کرد تا زمانی که شرایط برای معرفی این افراد فراهم نشده است، به دلیل مسائل حقوقی و بین المللی نام گزینه‌ها رسانه‌ای نشود. فدراسیون از این گزینه‌ها برنامه می‌گیرد و در نهایت پس از بررسی نهایی گزینه‌ها در جلسه بعدی کمیته فنی، سرمربی را انتخاب و معرفی خواهد کرد.

با پیگیری‌ها مشخص شد که ولادیمیر آلکنو، آندره‌آ جیانی، دنیله کاستلانی، فردیناندو دجورجی و آنجلو لورنزتی گزینه‌های نهایی سرمربیگری تیم ملی والیبال ایران هستند. در ادامه نگاهی به سوابق گزینه‌های مدنظر فدراسیون والیبال خواهیم انداخت.

از یک گزینه پرافتخار تا گزینه‌ای بدون سابقه ملی!

ولادیمیر آلکنو گزینه روسی در تیم‌های تورز فرانسه، دینامو و زنیت‌کازان روسیه مربیگری کرده و مدتی هم سرمربی تیم ملی والیبال روسیه بوده است. یک قهرمانی المپیک، یک قهرمانی جام جهانی، یک قهرمانی لیگ جهانی، یک قهرمانی جام ملت‌های اروپا، پنج قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، یک قهرمانی باشگاه‌های جهان، ۱۰ قهرمانی لیگ روسیه و … از جمله افتخارات این مربی سرشناس است.

فردیناندو دی‌جورجی که در تیم‌های لوبه، پروجا و والنتیا ایتالیا، فاکل روسیه و زاکسا و یاستربسکی لهستان حضور داشت. وی تنها یک تجربه ملی دارد و در دوره کوتاهی هدایت تیم ملی والیبال لهستان را برعهده گرفت. از جمله افتخارات وی می‌توان به ۳ قهرمانی لیگ، ۴ قهرمانی جام حذفی، ۴ سوپرجام، یک قهرمانی باشگاه‌های اروپا، ۲ قهرمانی چلنج کاپ اروپا، یک قهرمانی باشگاه های جهان و … اشاره کرد.

دنیله کاستلانی در تیم‌های پروجا ایتالیا، اسکرابلچاتوف، زاکسا و ایندکپول لهستان، تائوباته برزیل به عنوان سرمربی فعالیت کرد و سابقه حضور در تیم‌های ملی لهستان، آرژانتین و فنلاند را هم در کارنامه دارد. یک قهرمانی جام ملت‌های اروپا، یک قهرمانی پان آمریکن، یک قهرمانی چلنج کاپ اروپا، یک قهرمانی لیگ برزیل، ۳ قهرمانی لیگ لهستان، یک قهرمانی لیگ آرژانتین، یک قهرمانی جام واگنر و … موفقیت‌هایی بود که کاستلانی به دست آورده است.

آندره‌آ جیانی سابقه مربیگری در تیم‌های مودنا و ورونا ایتالیا را دارد و مدتی هم در تیم‌های ملی اسلوونی و آلمان به عنوان سرمربی فعالیت کرد. ۲ قهرمانی چلنج کاپ اروپا، یک قهرمانی لیگ اروپا (اسلوونی) از جمله موفقیت‌های این مربی به شمار می‌رود.

آنجلو لورنزتی از دیگر گزینه‌های هدایت تیم ملی است که چندی پیش هم صحبت‌هایی از احتمال حضور او در تیم ملی ایران مطرح شده بود. وی در تیم‌های ترنتینو، مودنا و ورونا ایتالیا به عنوان سرمربی فعالیت کرد، اما سابقه فعالیت در تیم‌های ملی را ندارد. او ۳ قهرمانی سری آ، ۲ قهرمانی کاپ ایتالیا، ۲ سوپرجام ایتالیا، یک قهرمانی باشگاه‌های جهان، یک قهرمانی کاپ اروپا و … را کسب کرده است.

داورزنی: یک گزینه شرایط خوبی دارد، اما کمیته فنی باید نظر بدهد

محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال به نفرات مطرح شده از سوی فدراسیون و اعضای کمیته فنی در این نشست اشاره کرد و گفت: این مربیان از جمله مشاهیر والیبال جهان هستند که امکان همکاری با تیم ملی والیبال ایران را دارند. البته مربیان دیگری نیز هستند که از آنان نامی برده نشده، زیرا فعلا امکان همکاری با والیبال ایران را ندارند.

وی با بیان این که شاید از نظر فدراسیون یک گزینه شرایط خوبی برای همکاری با تیم ایران داشته باشد، اما نظر نهایی را کمیته فنی می‌دهد، گفت: بررسی‌های اولیه این افراد بر اساس محورهایی مانند ملیت و سن، تیم حال حاضر، سابقه مربی‌گری، سابقه بازیکنی، تجربیات، عناوین و افتخارات، سابقه کار با رده‌های پایه و آموزش‌محور بودن، اصول مربی‌گری، دانش فنی، مدیریت تیم و بازیکنان، تعامل با فدراسیون در مسایل مالی، نحوه به‌کارگیری و استفاده از کادر فنی، وضعیت زبان، مدیریت ذهنی و روانی و مهارت‌های ارتباطی با بازیکنان، مربیان و رسانه‌ها بوده است.

داورزنی تصریح کرد: نکته مهم این اسامی، داشتن انگیزه بالا برای اثبات خود در جهان است که نباید نادیده گرفته شود. بنابر این با توجه به این که رای نهایی در انتخاب سرمربی را کمیته فنی می‌دهد، باید انتخابی کنیم که به نفع منافع ملی کشور باشد.

آلکنو؛ گزینه نهایی داورزنی

در شرایطی که مسئولان فدراسیون این روزها به دنبال برگزاری جلسات مختلف به بهانه انتخاب سرمربی تیم ملی هستند و صحبت‌های مختلفی را مطرح می‌کنند، شنیده می‌شود توافقات نهایی بین فدراسیون و ولادیمیر آلکنو، سرمربی پرافتخار روسی انجام شده است. آلکنو چند دستیار ایتالیایی دارد و به نظر می‌رسد برای حضور آنها در تیم ملی هم صحبت‌هایی مطرح شده است. حتی گفته می‌شود قرار است وی تا فروردین ماه در تیم باشگاهی خود فعالیت کند و سپس به ایران بیاید.

آلکنو مربی سرشناس و شناخته شده‌ای در دنیای والیبال است و چندی پیش هم بسیاری از رسانه‌های خارجی به موضوع حضور او و رزنده در ایران اشاره کرده بودند. به نظر می‌رسد پرونده حضور رزنده بسته شده و آلکنو با مسئولان فدراسیون به توافق نهایی رسیده است. باید منتظر ماند و دید که در نهایت این موضوع چه زمانی نهایی و رسمی خواهد شد. 

تکذیب و تایید روابط عمومی‌ها درمورد حضور آلکنو در ایران 

بعد از انتشار این خبر و اعلام اسامی چند مربی دیگر به عنوان گزینه‌های هدایت تیم ملی در رسانه‌ها، فدراسیون بیانیه‌ای صادر کرد. در بیانیه فدراسیون والیبال آمده است «متاسفانه پس از پایان نشست کمیته فنی، برخی رسانه‌ها فهرستی از گزینه‌های هدایت تیم ملی منتشر کردند که به هیچ عنوان مورد تایید نیست.

تاکید می شود که فدراسیون تا کنون با هیچ گزینه‌ای برای هدایت تیم ملی کشورمان وارد گفت‌وگو و مذاکره نشده و فهرست منتشر شده، در حد گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای بوده و مورد تایید نیست. گزینه‌های نهایی برای هدایت تیم ملی، بر اساس جمع بندی و تصمیم کمیته فنی، مشخص و اعلام خواهد شد.»

در این شرایط عظمت میرزایف، رئیس روابط عمومی باشگاه زنیت‌کاران در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، خبر پیشنهاد سرمربیگری تیم ملی والیبال ایران به ولادیمیر آلکنو را تایید کرد.

وی گفت: به آلکنو پیشنهاد شده تا هدایت تیم ملی والیبال ایران را برعهده بگیرد و در حال حاضر مشغول بررسی این پیشنهاد است. آلکنو به تیم زنیت برگشته و هدایت این تیم را برعهده گرفته است.

مدیر روابط عمومی زنیت کازان خاطرنشان کرد: نمی‌توانم بگویم که او این پیشنهاد را می‌پذیرد یا خیر چون خودش باید در این خصوص صحبت کند. من به خودم اجازه نمی‌دهم تا در این مورد حرفی بزنم.

انتهای پیام/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *